S naší replikou britského obrněného vozidla Humber Mk.III jsme se samozřejmě zúčastnili i dalších akcí.

Na pozvání Roty Nazdar bylo vozidlo představeno na statické ukázce při Tankovém dnu v Lešanech, kde jsme rovněž nabídli návštěvníkům našeho stánku propagační materiály a suvenýry Vojenského muzea Lichkov, někteří přidávali i nefalšovaný americký úsměv. Po skončení programu jsme vyzkoušeli schopnosti vozidla v Lešanské aréně, která byla předtím "upravena" bojovou technikou, mimo jiné i švédským tančíkem postaveným na základě lehkého tanku Praga AH-IV.

stanek  stanek usmev prosim ! stanek odvoz Humbera Humber Praga AH-IV

za tyto obrázky vděčíme Milanovi, který s námi ochotně obíhal arénu

Humber v akci  Humber v akci Humber v akci Humber v akci Humber v akci

Další akcí byl zářijový ŘOPík v Chomutově, kde jsme představili Humbera nejen na statické ukázce v táboře ČSOB, ale i v pohybu při bojové ukázce. Opět se tedy věž rozezněla střelbou, tentokrát již z automatické zbraně. ŘOPík byl akcí, kde bylo možné spatřit opravdu značné množství techniky, která rozhodně není běžně k vidění.

ROPik Humber technika technika

ROPik ROPik

Humber ukazka ukazka

Zářijový prodloužený víkend je již plně věnován areálu Vojenského muzea Lichkov a také aplikované bunkrologii.

Pokračovala rekonstrukce objektu K-S-31, vyčištěním diamantového příkopu a opětovným zkrášlením okolí likvidací náletových dřevin.

Čištění diamantového příkopu si vyžádalo celý den, kdy se Lišák ochotně věnoval davům turistů a dokonce nám po nich posílal tekutiny, které byly nezbytné ke zdárnému průběhu akce.

cisteni diamantaku cisteni diamantaku cisteni diamantaku cisteni diamantaku likvidace drevin vycisteno

Po náročném pracovním dni jsme uskutečnili aplikovanou bunkrologii, tentokrát na Náchodském úseku.

Po odzkoušení nové silnice, vedoucí takřka po hranici až k hraničnímu přechodu v Orlickém záhoří, jsme jako první navštívili objekt N-S-47. Po shlédnutí expozic a vyslechnutí výkladu jsme svorně usoudili, že budeme muset naše vstupné výrazně zdražit...

Dále jsme pokračovali k tvrzi Skutina, která byla bohužel uzavřena, chtivým návštěvníkům tedy podal základní informace Lišák

N-S-47 N-S-47 Skutina

Poté se Jarda chopil turistické mapy a se slovy, "tady je zkratka, vezmeme to po linii", jsem zamířil do hlubin lesa. A skutečně se podařilo vyjet kousek za vesnicí Dlouhé, kudy vede silnička přímo do Borové. Zde jsme nechtíc navštívili objekt N-S-63, jehož "majitel" vedl úpěnlivou diskusi o vlastnictví pozemků, ačkoli toto nebylo předmětem naší návštěvy. Po chvilce bloudění po okolních lesích jsme naštěstí narazili na ochotnější obyvatele a ačkoli jsem se jim otáčel v zahrádce, poradili nám správnou cestu k objektu N-S-61, na který nás kolegové pozvali při posledním Fortexpu.

Vzhledem k tomu, že objekt jim byl nedávno vypálen, neposkytnu příliš fotografií, ale návštěvu objektu mohu jen doporučit !

N-S-61 N-S-61

Poněkud vyhladovělí, míříme k "hlavnímu městu" úseku, když podléháme Jardovu nápadu, občerstvit se na Dobrošově. Pro značný pohyb na přístupové cestě, tedy nerad zastavuji na parkovišti a jdeme směrem k Dobrošovu.

Jaké je naše překvapení - stánek má zavřeno !!!

Ještě hladovější se vracíme k autu a míříme do Náchoda, kde vypleníme regál baget na ČS Benzina, po chvilce bloudění a orientaci podle kostelní věže, nacházíme okresní muzeum a cíl naší cesty, panoramatický model pevnostním uzávěry v údolí Bělovsi.

Velmi ochotný průvodce, nám za cenu podobnou N-S-47 podává vyčerpávající výklad k novodobým dějinám Náchoda a nakonec nás přemluví i k prohlídce historické. Inu, pán tomu opravdu rozuměl, děkujeme.

Vedeni Jardou, opouštíme náměstí a míříme k objektu N-S-84, kupodivu jej nacházíme hladce a tímto povzbuzeni se nechávám navigovat k výkladní skříni české bunkrologie, N-S-82 Březinka

Neproběhlo to hladce, pod bývalými lázněmi sice přijíždíme k mostu, ale jeho šířka dává tušit, že je sotva pro pěší...

Naštěstí o pár ulic dále nacházíme most s větší nosností a nyní již stoupáme k Březince. Ještě vyčkáme, až se nám kolega Optik bude moci plně věnovat a již jsme uvedeni k L1. Někteří z nás si poté vyzkouší i obsluhu zbraně D...

N-S-82 N-S-82 N-S-82

z Březinky pokračujeme opět k Dobrošovu, tentokrát již pohodlněji, odbočujeme ještě ke "kahanu 3", bohužel je již zavřeno. Vracíme se tedy zpět na Kralicko, cestou ještě odbočujeme k R-S-89, kde jsme také ochotně provedeni, bohužel Stresovi selhává karta, tedy fotografie neposkytnu.

Následující den je věnován turistům a odpočinku, proto celkem ochotně přijímáme pozvání na oběd spojený s malou relaxací.

odpocinek odpocinek odpocinek

Měli jsme to štěstí a jako první mohli spatřit proslulý základ pod "horského zmetka" a to takřka v okamžiku, kdy po 70-ti letech opustil své původní stanoviště. Není snad třeba dodávat, že nářadí bylo zapůjčeno z inventáře Vojenského muzea Lichkov...

Po spatření tohoto objevu jsme se přesunuli na setkání provozovatelů muzeí se zástupci Pardubického kraje, kde jsme byli seznámeni s dotačními možnostmi pro další období.

Ve večerních hodinách následoval přesun do Lichkovské restaurace U nádraží, kde se zprvu ozývaly výkřiky "jedem zpátky do Grulichu" ; "přespíme na Horce"

ale nakonec se ukázalo, kdo vlastně výpravě vládne a přespání proběhlo v luxusně vybavených prostorách, s umělým osvětlením...

Ano, Hraničář opět spal na objektu K-S-31

horsky zmetek  horsky zmetek horsky zmetek     setkani    U nadrazi U nadrazi U nadrazi

Replika obrněného automobilu Humber Mk.III se naposledy představila veřejnosti a státním představitelům při státním svátku - oslavě vzniku ČR dne 28.října na pražském Vítkově.

28.10.2006 28.10.2006 28.10.2006 28.10.2006

Poslední akcí roku 2006 byly naše oblíbené Vánoce, ovšem před vlastní oslavou jsem se ještě pustili do úpravy expozičních ploch Československé obrněné brigády. Hlavní plocha s nástěnkou byla upravena do podoby Ostravské operace, tedy celý prostor je kompletně zasklen. Jako novinku zde budete moci spatřit model a fotografie vozidla Humber Mk.III včetně dokumentace výroby repliky tohoto vozidla.